KONFERENCJE BRANŻOWE W ŁCDNiKP

Konferencje branżowe w ŁCDNiKP

ŁCDNiKP (17.12.2020). Zorganizowano konferencję online
dla nauczycieli kształcenia zawodowego branży mechatronicznej
 
„Lekcja odwrócona w praktyce kształtowania umiejętności mechatronicznych”.

W dniu 17 grudnia 2020 r. odbyła się konferencja online dla nauczycieli kształcenia zawodowego branży mechatronicznej. Organizatorem konferencji był nauczyciel konsultant Pracowni Edukacji Zawodowej Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego: Ryszard Zankowski. Konferencja trwała około 2 godzin i uczestniczyło w niej 11 nauczycieli kształcenia zawodowego w większości z branży mechatronicznej.

Konferencja dotyczyła wykorzystania metody „lekcji odwróconej” w kształtowaniu wybranych umiejętności zawodowych w branży mechatronicznej. Konferencję rozpoczął Ryszard Zankowski wykładem problemowym na temat „Lekcja odwrócona jako skuteczna metoda kształcenia zawodowego w trybie zdalnym (on-line)”. Uczestnicy konferencji poszerzyli swoją wiedzę w zakresie wdrażania lekcji odwróconej do praktyki szkolnej, jako skutecznej metody stosowanej w procesie kształcenia zawodowego. Wskazano zalety stosowania lekcji odwróconej oraz pewne zagrożenia związane ze stosowaniem tej metody w dobie pandemii (Covid-19) i związanym z nią trybem kształcenia zdalnego (on-line).

Główne zalety lekcji odwróconej to:

  • uczniowie mogą odtwarzać elektroniczne materiały edukacyjne wielokrotnie
    i w dowolnym czasie,
  • czas przeznaczony na kontakt z uczniami ogranicza się tylko do wspólnej analizy materiałów edukacyjnych i wspólnego wykonywania zadań projektowych,
  • nauczyciel przygotowuje materiały tylko raz, a potem wprowadza ewentualnie modyfikacje tych materiałów,
  • istnieje możliwość indywidualizacji procesu kształcenia przy zachowaniu pracy
    w grupach.

Ponadto omówiono w jaki sposób należy przygotować lekcję odwróconą w obszarze kształcenia zawodowego oraz jaki rodzaj materiałów edukacyjnych można przygotować w celu skutecznego wykorzystania tej metody.

Rekomendowane materiały edukacyjne dla lekcji odwróconej stosowanej w kształceniu zawodowym, w tym mechatronicznym:

  • filmy dydaktyczne z zasobów internetowych,
  • filmy dydaktyczne samodzielnie nagrane,
  • programy sterownicze z możliwością symulacji działania,
  • projekty układów mechatronicznych z możliwością symulacji działania.

Następna część konferencji dotyczyła zastosowania lekcji odwróconej w kształceniu mechatronicznym w zakresie kwalifikacji EE.02 i EE.21. Ryszard Zankowski wskazał, które umiejętności zawodowe w ramach powyższych kwalifikacji mogą być kształtowane
z wykorzystaniem tej metody oraz podał przykłady jej zastosowania. Przykłady obejmowały głównie umiejętności kognitywne dominujące w kwalifikacji EE.21, ale również występujące częściowo w kwalifikacji EE.02. Poziom osiągnięcia umiejętności kognitywnych (czyli rezultatów i efektów kształcenia) mógł być kształtowany i oceniany z wykorzystaniem lekcji odwróconej w następujących obszarach:

  • analiza wyników pomiarów elektrycznych w układzie mechatronicznym,
  • diagnostyka działania układu mechatronicznego na podstawie obserwacji działania układu i analizy wyników pomiarowych,
  • sporządzanie wykazu błędów w działaniu układu mechatronicznego,
  • analiza programów sterowniczych i ocena ich poprawności,
  • modyfikacja programów sterowniczych i schematów układów mechatronicznych zgodnie z założeniami technicznymi,
  • opracowywanie programów sterowniczych zgodnie z wymaganiami dokumentacji technicznej,
  • opracowywanie wskazówek eksploatacyjnych dla określonych urządzeń i układów mechatronicznych zgodnie z dokumentacją techniczną.

W końcowej części konferencji podjęto dyskusję na temat możliwości zastosowania lekcji odwróconej w poszczególnych obszarach edukacji mechatronicznej, zalet i skuteczności tej metody kształcenia oraz na temat rodzaju przygotowywanych materiałów edukacyjnych i zasad ich opracowywania. Ustalono, że metoda ta najlepsze daje rezultaty (efekty kształcenia)
w zakresie opracowywania i modyfikacji programów sterowniczych oraz w zakresie diagnostyki działania układów mechatronicznych. Większość uczestników konferencji potwierdziła, że największą zaletą lekcji odwróconej jest możliwość opracowywania lub modyfikacji programów „na żywo” w trybie on-line z jednoczesnym wyjaśnianiem (lub komentowaniem) prowadzonych czynności programistycznych, a nie zawsze było to możliwe (z różnych względów) w tradycyjnym procesie kształcenia. Jednocześnie wszyscy uczestnicy zgodzili się, że przygotowanie lekcji odwróconej wymaga wielu czasochłonnych przygotowań, które warto zrealizować gdyż w kolejnych latach mogą być ponownie wykorzystywane. Szczególnie należy skupić się na właściwym przygotowaniu materiałów edukacyjnych,
a w szczególności na doborze zadań sterowniczych, analizowaniu algorytmów działania układów mechatronicznych, a także ukrywaniu błędów w diagnozowanych i modyfikowanych programach sterowniczych.

Na koniec konferencji zaproszono zainteresowanych nauczycieli, w ramach konsultacji lub warsztatów, do współpracy w zakresie przygotowywania omówionych materiałów edukacyjnych oraz ich wdrażania do praktyki szkolnej z wykorzystaniem metody lekcji odwróconej.

Ryszard Zankowski