KONFERENCJE BRANŻOWE W ŁCDNiKP

Konferencje branżowe w ŁCDNiKP

ŁCDNiKP (17.12.2020). Zorganizowano II konferencję online
dla nauczycieli kształcenia zawodowego branży mechanicznej i motoryzacyjnej.

W dniu 17.12.2020 zorganizowano konferencję online dla  nauczycieli kształcenia zawodowego branży mechanicznej i motoryzacyjnej. Na konferencję zarejestrowało się 53 dyrektorów i nauczycieli, przedstawicieli 12 szkół zawodowych i dwóch Centrów Kształcenia Praktycznego województwa łódzkiego.

Celem konferencji było ukazanie z różnych perspektyw wpływu omówionych podczas I Konferencji wyzwań w szczególności pandemii na edukację zawodową. Prognozy Światowego Forum Ekonomicznego 2020 dotyczące zapotrzebowania na zawody i kompetencje pracowników na 2025 rok zaprezentowała Małgorzata Bartosiak, a perspektywę szkoły zawodowej zaprezentował Arkadiusz Kędzierski - Dyrektor Zgierskiego Zespołu Szkół. Perspektywę pracodawców i egzaminatorów przedstawił gość specjalny konferencji Pan Krzysztof Świerk – dyrektor ds. edukacji i kompetencji w sektorze motoryzacyjnym Polskiej Izby Motoryzacji; Specjalista ds. współpracy z pracodawcami Centralnej Komisji Egzaminacyjnej; Prezes PROMET TRANS.

Tematem wiodącym konferencji były Kompetencje twarde i/czy miękkie kształtowane u uczniów szkół zawodowych jak również u nauczycieli w ramach doskonalenia w ŁCDNiKP. Zaproszeni prelegenci przedstawiali wymagania pracodawców związane z realizacją zmieniających się zadań zawodowych oraz ich oczekiwana dotyczące kompetencji pracowników związane z rozwojem nowych technologii i dynamicznie zmieniającymi się warunkami pracy spowodowanymi pandemią Covid 19. Konsultanci ŁCDNiKP podczas swoich wystąpień rekomendowali kursy i warsztaty dla nauczycieli oraz uczniów szkół zawodowych zaprojektowane w odpowiedzi na oczekiwania rynku pracy.

Pani Małgorzata Bartosiak w prezentacji Kompetencje przyszłości przedstawiła prognozy na 2025 rok między innymi Ranking 10 topowych kompetencji oczekiwanych przez pracodawców z podziałem na kompetencje twarde i miękkie. Przybliżyła pojęcia tj skilling, upskilling, reskilling rozszyfrowała akronim VUCA  którym określany jest świat w którym żyjemy. (V variability-zmienność, U uncertainty- niepewność, C complexity - złożoność, A ambiguity- nieprzewidywalność).

Dobre praktyki szkół zaprezentował Pan dyrektor Arkadiusz Kędzierski w wystąpieniu Zmierzamy ku nowoczesności i cyfryzacji. Podzielił się doświadczeniem Zgierskiego Zespołu Szkół w zakresie kształtowania kompetencji elektromobilności w sektorze motoryzacji. Przedstawił przebieg eksperymentu pedagogicznego obecnie wdrażanego zawodu - Technik elektromobilności, jak również plany wprowadzenia nowych zawodów Technik wentylacji i systemów antysmogowych i Technik cyberbezpieczeństwa. Zaprezentował doświadczenia z wdrożenia kierunku Technik programista anglojęzyczny podkreślając że język obcy zawodowy jest bardzo waży dla pracodawców z którymi współpracuje szkoła. Pan dyrektor podjął również temat współpracy z firmami przedstawiając zróżnicowane formy współpracy tj.: klasy patronackie, stypendia dla uczniów, staże uczniowskie, praktyki oraz, co wzbudziło duże zainteresowanie, pracę w chmurze. W odpowiedzi na pytania uczestników konferencji wyjaśnił, że klasy patronackie dla wszystkich klas w technikum, a patronaty nad kierunkami obejmują rożne firmy. Wyjaśnił również, że otwartość szkoły na nowe rozwiązania inspirowane przez pracodawców - zaprocentowała w szczególności w okresie pracy zdalnej „To firmy znacznie wcześniej zainspirowały „wymusiły” pracę w chmurze, którą wykorzystują do współpracy stąd szkoła była przygotowana i dobrze poradziła sobie z pracą zdalną”. Pan dyrektor Kędzierski wspomniał również o planach -  kolejnej II Ogólnopolskiej Konferencji „Ku Nowoczesności i Cyfryzacji” organizowane przez Zgierski Zespół Szkół Zawodowych. Podzielił się również informacją o przyznany jemu wyróżnieniu – umieszczeniu go wśród laureatów 100’2020  - ogólnopolskiej inicjatywy Listy 100 osób, które w wyróżniający się sposób przyczyniły się do podniesienia umiejętności cyfrowych w Polsce w 2020 roku.

Wypowiedz Pana dyrektora uzupełnił nauczyciel przedmiotów zawodowych Witold Kobos przedstawiając ciekawa inicjatywę uczniów klasy III Technikum – Przebudowy kultowego skutera Wespa ze spalinowego na elektryczny realizowanej w ramach zajęć pozalekcyjnych. Wśród efektów pracy zespołu uczniów pod jego opieką podkreślił doskonalenie uczniów w zakresie kompetencji zarówno twardych jak i miękkich. Wymienił kompetencje kluczowe tj: umiejętności prowadzenia rozmów i pozyskiwania informacji, kompetencje miękkie tj wytrzymałość psychiczna i odporność na stres, umiejętności poszukiwania rozwiązań problemów technicznych, wśród kompetencji twardych wspomniał o doskonaleniu umiejętności wykonywania profesjonalnej dokumentacji technologicznej – rysunków technicznych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania.

Możliwości ŁCDNiKP w zakresie kształtowania kompetencji dla Przemysłu 4.0. przedstawi Pan Paweł Krawczak wystąpieniu Pracownia Programowania i użytkowania obrabiarek sterowanych numerycznie (CNC). Zaprezentował ofertę dla uczniów i nauczycieli i zachęcił do uczestnictwa w projektach Obrabiarki sterowane numerycznie – nowe technologie dla Przemysłu 4.0 oraz Mechatroniczne kwalifikacje dla Przemysłu 4.0.

Nie zabrakło głosu przedsiębiorców, którzy angażują się na rzecz dostosowania edukacji zawodowej do potrzeb pracodawców.

 Pan Artur Grochowski prezes firmy Mechatronik przestawił Refleksje nad procesem zgłaszania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Udzielił również wskazówek i zachęcił do angażowania przedsiębiorców w proces walidacji refleksje dotyczące certyfikowania oraz swoje doświadczenia dotyczące wprowadzania nowych kwalifikacji rynkowych w Zintegrowany System Kwalifikacji.

Przewidziano również czas na doskonalenie nauczycieli. W tej części konferencji Pan Jarosław Koludo podzielił się nowinkami w branży motoryzacyjnej w wystąpieniu „Integracja aplikacji Mirror-link, Android Auto/Carplay, Miracast z systemami multimedialnymi współczesnych samochodów”. Przedstawił uczestnikom konferencji ofertę kursów i warsztatów dotyczących kształtowania kompetencji „twardych” w branży samochodowej. W ofercie znalazły się:

  • Układy napędowe w pojazdach z napędem elektrycznym i hybrydowym;
  • Systemy bezpieczeństwa instalowane we współczesnych samochodach elektrycznych i hybrydowych;
  • Od układu analogowego do Internetu rzeczy;
  • Samochód hybrydowy w aspekcie Internetu rzeczy;
  • Integracja multimediów z interaktywnymi testami o formularzami ankiet;
  • Tworzenie i wykorzystywanie filmów w procesie dydaktycznym;
  • Wykorzystanie OFFICE 365 w kształceniu zawodowym.

Dyrektor Polskiej Izby Motoryzacji Krzysztof Świerk w wystąpieniu Uczymy się przez całe życie – nowe kwalifikacje dla branży motoryzacyjnej zaprezentował wyniki badań dotyczące kompetencji w sektorze motoryzacji oraz nowe kwalifikacje dla branży motoryzacyjnej. W prezentowanym Raporcie wyodrębniono trzy grupy kompetencji: osobiste, społeczne oraz uczenia się i przedstawiono dla tych grup rankingi oczekiwanych od pracowników przez przedsiębiorców kompetencji. W grupie kompetencji osobistych na najwyższej pierwszej pozycji umieszczona jest Automotywacja, na drugiej Zorientowanie na cel, na trzeciej Kreatywność, następnie w kolejności to: Myślenie analityczne, Organizację własnej pracy, a następnie Otwartość na zmiany.

W grupie kompetencji społecznych na najwyższej pozycji umieszczono Asertywność, a następnie Autoprezentację, Budowanie relacji z klientem, Budowanie relacji z podwładnymi, Budowanie relacji z przełożonymi oraz Budowanie zaufania.

W grupie kompetencji uczenia się istotniejszą, jak wskazują badania, okazała się umiejętność Analizy i interpretacji tekstów literackich, Czytanie ze zrozumieniem, a następnie Organizowanie procesu własnego uczenia się/doskonalenia, Rozwijanie i wykorzystywanie myślenia matematycznego oraz Umiejętność konsekwentnego i wytrwałego uczenia się. Na wysokiej pozycji 9 uplasowała się w tym rankingu Zdolność wykorzystywania istniejącego zasobu wiedzy .

Pan Krzysztof Świerk z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej podkreślił, że w prezentowanym Raporcie z badań pracodawcy stwierdzili, że dotychczas określone kompetencje są niewystarczające. Pracodawcy oczekują dodatkowych umiejętności zawodowych/ nowych kwalifikacji. Co ciekawe, obszar oczekiwanych kompetencji istotnych dla branży motoryzacyjnej pokrywa się z innymi sektorami i powiązany jest z rozwojem branży IT( zarządzanie danymi, pracą w chmurze sztuczną inteligencją oraz rozwojem branży mechanicznej w szczególności procesów w obszarze automatyzacji i robotyzacji produkcji.

Pan Dyrektor Świerk przedstawił również dotychczasowe działania Rady Sektorowej i Polskiej Izby Motoryzacji dla opracowania opisów nowych kwalifikacji oraz plany związane z wdrożeniem proponowanych kwalifikacji:

  • Demontaż i recykling zespołów pojazdów samochodowych,
  • Montowanie zespołów o podzespołów pojazdów samochodowych,
  • Obsługa i naprawa elementów automatyki przemysłowej w produkcji motoryzacyjnej,
  • Obsługa, diagnozowanie i naprawianie mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych,
  • Obsługiwanie, diagnozowanie i naprawianie podzespołów i zespołów napędów alternatywnych stosowanych w pojazdach samochodowych

Ważną dla kształcenia zawodowego część swojego wystąpienia Pan Dyrektor Świerk poświęcił Wnioskom z prezentowanych badań, które dotyczyły podniesienia kompetencji uczniów Techników i Szkół Branżowych I stopnia. Podkreślił , że oczekiwanie na wpisanie do rozporządzenia nowego kierunku kształcenia trwa zbyt długo, a obecnie dostępne kierunki nie odzwierciedlają zmian w obszarze dynamicznie rozwijających się zadań zawodowych pracowników w sektorze motoryzacji.

Ważny szczególnie dla nauczycieli kształcenia zawodowego jest wniosek pracodawców, który stwierdza, że absolwenci kierunków technicznych nie posiadają oni często podstawowych – wymaganych przez pracodawców umiejętności praktycznych.

W syntetyczny sposób przedstawił cele i strategie dla edukacji zawodowej, co było doskonałym podsumowaniem Konferencji.

Pani Joanna Orda w swojej prezentacji Kompetencje twarde cz/i miękkie omówiła wyniki badań oczekiwań uczniów szkół ponadgimnazjalnych z 2015 roku przedstawione w publikacji Marty Koniecznej-Kucharskiej „MIĘKKIE I TWARDE KOMPETENCJE NAUCZYCIELI”[1], w których wyróżniono kompetencje twardych i miękkich uznane przez uczniów za najistotniejsze u nauczycieli. Za najważniejszą kompetencję twardą u nauczycieli uczniowie wskazali umiejętność dostosowywania zdań edukacyjnych i tempa ich realizacji do poziomu rozwoju i tempa ich realizacji do poziomu rozwoju oraz stylu uczenia się ucznia. Spośród kompetencji miękkich uczniowie za najważniejszą uznali budowanie autorytetu.

 Pani Orda zaprezentowała uczestnikom konferencji ofertę kursów i warsztatów, w zakresie kompetencji twardych i miękkich, opracowaną z uwzględnieniem prezentowanych wcześniej badań i dedykowaną dla nauczycieli branż mechanicznej i motoryzacyjnej. W ofercie znalazły się:

  • Kurs Organizacja stanowiska pracy zgodnie z metodologią 5S
  • Kurs Język angielski zawodowy - branżowy ( branże MOT, MEC, ELE, ELM)
  • Warsztaty Rozwijanie kompetencji innowacyjności i kreatywności
  • Kurs Uczeń samosterowny
  • Kurs Kształtowanie kompetencji kluczowych

Podczas Dyskusji prowadzonej przez Panią Joannę Orda pojawiały się głosy dotyczące miedzy innymi języka obcego zawodowego. Pan Adam Stępczyński poddał w wątpliwość „Czy kształcić w zakresie języka angielskiego czy też języka niemieckiego i rosyjskiego?, w których to językach jest więcej publikacji i materiałów dla branży mechanicznej i motoryzacyjnej”. Pani Maria Stompel w odpowiedzi zwróciła uwagę, że w kontaktach służbowych firmy międzynarodowe wymagają języka angielskiego. Pani Orda, uzupełniając, podzieliła się refleksją dotyczącą oczekiwań pracodawców, zaprezentowanych podczas panelu XIII Europejskiego Forum Gospodarczego – Łódzkie 2020, które odbyło się 4 grudnia 2020r. Pracodawcy oczekują nie tylko komunikatywnej znajomości języka obcego zawodowego, ale znajomości na takim poziomie aby możliwa była współpraca i realizacja wspólnych projektów. Ponadto dodała, że uczniowie dokonują wyboru języka obcego i z reguły wybierają kontynuację języka angielskiego.

Głos w dyskusji zabrała również Pani Dorot Świt – doradcza zawodowy. W swojej wypowiedzi przytoczyła Rozporządzenie MEN, w którym jak stwierdziła „elementy i treści z zakresu doradztwa zawodowego są przewidziane do realizacji w ramach zajęć kształcenia zawodowego, a kompetencje społeczne należy kształtować również na zajęciach kształcenia zawodowego.”

Uczestnicy konferencji wyrazili również podziękowania za bardzo interesujące i inspirujące prezentacje prelegentów, które wskazywały kierunki dla doskonalenia własnego nauczycieli oraz planowania procesów edukacyjnych w szkołach zawodowych.

Konferencję zorganizowała i prowadziła Joanna Orda konsultant Pracowni Edukacji Zawodowej