KONFERENCJE BRANŻOWE W ŁCDNiKP

Konferencje branżowe w ŁCDNiKP

ŁCDNiKP (24.11.2020). Pracownia Edukacji Zawodowej zorganizowała konferencję online
dla nauczycieli kształcenia zawodowego branży informatycznej

Tematyka spotkania obejmowała następujące zagadnienia:

  • Strategie konstruktywistyczne w kształceniu zdalnym.
  • Kształcenie hybrydowe w praktyce.
  • Dodatkowe umiejętności zawodowe w zawodzie technika informatyka.
  • Internet rzeczy w edukacji.

Konferencję rozpoczął wykład pt. „Strategie konstruktywistyczne w kształceniu zdalnym”, który przedstawiła Anna Koludo wicedyrektor Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. Wykład poruszał zagadnienia dotyczące podejścia konstruktywistycznego do procesu kształcenia, ponadto został zaprezentowany model kształcenia wyprzedzającego, metody projektowe na przykładzie WebQuest oraz efekty wzbogacania lekcji o koncepcje konstruktywistyczne.

W następnej części konferencji przedstawiciel firmy VISION DISTRIBUTION Filip Wolny zaprezentował „Kształcenie hybrydowe w praktyce”.Wyjaśnił na czym polega kształcenie hybrydowe, mieszane i jakie elementy są niezbędne do jego przeprowadzenia. Przedstawił możliwości i technologie kształcenia hybrydowego w odniesieniu do obszaru informatycznego na przykładzie monitora interaktywnego, Sense Discu - rejestratora wielokanałowego, robota do nauki programowania oraz wizualizera wspierającego pracę nauczyciela, pozwalającego przedstawić (zwizualizować) dowolne treści, dokumenty czy obiekty 3D.

Temat kolejnego wystąpienia „Dodatkowe umiejętności zawodowe w zawodzie technika informatyka” przedstawił Tomasz Klekot, autor programów nauczania i podręczników branży informatycznej jednocześnie nauczyciel w Zespole Szkół Elektroniczno-Informatycznych w Łodzi. Przedstawił możliwości dotyczące wprowadzenia specjalizacji czyli dodatkowych umiejętności zawodowych (DUZ) w kształceniu branżowym zgodnie z podstawą programową z 2019 r. w odniesieniu do branży teleinformatycznej.

Jarosław Koludo nauczyciel konsultant w ŁCDNiKP zaprezentował „Internet rzeczy w edukacji” jako drogę do sztucznej inteligencji. Zaproponował utworzenie zespołu innowacyjnych nauczycieli zainteresowanych wdrażaniem do praktyki edukacyjnej tej tematyki. Wyjaśnił, że Internet rzeczy (Internet przedmiotów) to połączony za pośrednictwem sieci Internet system różnych obiektów fizycznych. Jest to system sieciowy, w którym do udostępniania danych lub informacji wykorzystywane są urządzenia komunikacyjne. Wymienił obszary wykorzystania Internetu rzeczy m.in. nowy kierunek rozwoju aplikacji mobilnych BEACONY. Beacon, czyli przypisywanie cyfrowych informacji, fizycznym przedmiotom. W swoim wystąpieniu wizualizował sposoby prezentacji zagadnień związanych Internetem rzeczy.

Ponadto, zaprezentowano materiały metodyczne dla nauczycieli kształcenia zawodowego opracowane w Pracowni Edukacji Zawodowej: poradniki metodyczne, scenariusze zajęć, katalog dobrych praktyk edukacyjnych, prezentacje dorobku edukacyjnego nauczycieli. Informację o nich przygotowała Grażyna Adamiec. Uczestników konferencji zaproszono, w ramach konsultacji, warsztatów lub innych form doskonalenia, do współpracy z Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. W konferencji wzięło w udział 38 nauczycieli.

Konferencję zorganizowała i poprowadziła Danuta Urbaniak, nauczyciel konsultant w Pracowni Edukacji Zawodowej