KONFERENCJE BRANŻOWE W ŁCDNiKP

Konferencje branżowe w ŁCDNiKP

ŁCDNiKP (16.11.2020). W ramach EVSW (Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych) przygotowano konferencję online
dla nauczycieli kształcenia zawodowego branży mechatroniczno - elektronicznej i elektroenergetycznej.

Jej celem była wymiana doświadczeń oraz wsparcie nauczycieli w organizacji własnego warsztatu pracy uwzględniającego wyzwania związane z rozwojem nowych technologii, takich jak cyfryzacja, sztuczna inteligencja, systemy „smart”, biotechnologia, robotyka itp.

Konferencję rozpoczęło szkolenie na temat „Elektrycznego bezpieczeństwa urządzeń elektrycznych” prowadzone przez Artura Szczęsnego (Politechnika Łódzka, Oddział Łódzki Stowarzyszenia Elektryków Polskich). Uczestnicy konferencji poszerzyli swoją wiedzę na temat aktualnych przepisów, norm i wymagań dotyczących okresowych badań urządzeń elektrycznych oraz na temat badań, oględzin i pomiarów elektronarzędzi. Omówiono przepisy zawarte w Kodeksie Pracy, ustawie o ochronie przeciwpożarowej, ustawie Prawo Energetyczne. Zapoznano słuchaczy z rodzajami prób i badań urządzeń elektrycznych oraz miernikami do ich przeprowadzania. Przedstawiono klasyfikację elektronarzędzi ze względu na kategorie użytkowania (sposób eksploatacji) oraz zalecaną częstotliwość wykonywania badań bieżących i okresowych w oparciu o Polską Normę.

Następna część konferencji dotyczyła treści i formy egzaminu zawodowego w najbliższych sesjach egzaminacyjnych. Ryszard Zankowski, konsultant w Pracowni Edukacji Zawodowej i Przedzawodowej omówił tematykę, rodzaje zadań oraz zasady ich oceniania w zakresie kwalifikacji EE.21.Eksploatacja i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych oraz EE.22.Eksploatacja urządzeń elektronicznych. Podczas wystąpienia wskazano jakie nowe efekty kształcenia (rezultaty) będą sprawdzane w ramach tych kwalifikacji oraz jak skutecznie przygotować uczniów do tych nowych wyzwań. Podkreślono znaczenie metody tekstu przewodniego i metody projektu w kształceniu uczniów w branży mechatroniczno-elektronicznej i elektroenergetycznej, zwłaszcza w edukacji zdalnej. Wskazano w jaki sposób należy zmodyfikować treści poprzednich zadań egzaminacyjnych, aby dopasować je do aktualnych wymagań oraz podano przykłady takich modyfikacji. Na koniec zaproszono zainteresowanych nauczycieli, w ramach konsultacji lub warsztatów, do współpracy w zakresie analizy i modyfikacji zadań oraz ich wykorzystania w procesie kształcenia mechatronicznego i elektronicznego.

W sesji pytań i odpowiedzi, głos zabrał pan Ryszard Mirys, nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Politechnicznych w Łodzi. Wyraził on zaniepokojenie związane z dużymi zmianami w podstawie programowej kształcenia w zawodzie technika energetyka wprowadzone w 2019 roku, które spowodowały dezorientację nauczycieli co do kształtu egzaminu praktycznego w zakresie kwalifikacji ELE.06 i ELE.07. Zaapelował o zorganizowanie spotkania dla nauczycieli przedmiotów zawodowych kształcących w zawodzie technika energetyka. W odpowiedzi Maria Stompel zobowiązała się do podjęcia kroków w celu wyjaśnienia wątpliwości zgłoszonych przez nauczyciela.

W kolejnym wystąpieniu Maria Stompel przedstawiła zasady kształcenia na odległość oparte o dydaktykę konstruktywistyczną. Przeprowadzono ankietę online dotyczącą narzędzi cyfrowych wykorzystywanych przez uczestników konferencji w zdalnej pracy z uczniami. Wyniki ankiety potwierdziły, że nauczyciele szeroko rozumianej branży elektrycznej powszechnie korzystają z różnorodnych narzędzi oferowanych przez technologie informacyjno-komunikacyjne. Zwrócono uwagę słuchaczy na fakt, że narzędzia te sprzyjają organizowaniu edukacji opartej na twórczej, poznawczej aktywności uczniów, a współczesne technologie informacyjne są ważnymi instrumentami inspirowania konstruktywistycznego podejścia do kształcenia.

Na zakończenie konferencji zaprezentowano materiały metodyczne dla nauczycieli kształcenia zawodowego opracowane w Pracowni Edukacji Zawodowej. Grażyna Adamiec przedstawiła kolejne opracowania z serii Poradniki metodyczne Pracowni Edukacji Zawodowej: „Kształcenie zawodowe zdalne (nie) takie straszne. Poradnik” Donaty Andrzejczak oraz pracę autorstwa nauczycieli konsultantów Pracowni Edukacji Zawodowej i Przedzawodowej „Scenariusze zajęć. Materiały dydaktyczne dla kształcenia zawodowego i przedzawodowego”. Pokazano nowe zeszyty z serii Katalog dobrych praktyk w edukacji. Z serii Prezentacje dorobku edukacyjnego nauczycieli, omówiono m.in. zeszyty prezentujące dorobek zawodowy nauczycieli Zespołu Szkół Politechnicznych w Łodzi oraz Zespołu Szkół Edukacji Technicznej w Łodzi, które powstały z inicjatywy Grażyny Adamiec i których jest ona współautorką.

Konferencję zorganizowała i poprowadziła Maria Stompel, nauczyciel konsultant Pracowni Edukacji Zawodowej ŁCDNiKP, osobami wspierającymi byli - Grażyna Adamiec i Ryszard Zankowski