KONFERENCJE BRANŻOWE W ŁCDNiKP

Konferencje branżowe w ŁCDNiKP

ŁCDNiKP (12.11.2020). Zorganizowano konferencję online 
dla nauczycieli kształcenia zawodowego branży budowlano-instalacyjnej i geodezyjnej 
Organizacja procesu kształcenia w branży budowlano-instalacyjnej w czasie pandemii

Jej celem było omówienie wyzwań stojących przed szkołami w związku z organizacją egzaminów zawodowych oraz wskazanie możliwości wykorzystania pakietu Office365 w pracy zdalnej szkół.

Barbara Kapruziak przypomniała podstawy prawne kształcenia na odległość oraz omówiła priorytety w nauczaniu zdalnym, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji przestrzeni edukacyjnej, treści edukacyjnych i ich form, relacji oraz korzystania z otwartych zasobów. Przedstawiła również różne metody pracy online (synchroniczną, asynchroniczną, mieszaną, konsultacje) oraz scharakteryzowała techniki i narzędzia wykorzystywane w kształceniu zdalnym. W dalszej części zaprezentowała propozycje prowadzenia zajęć na odległość przez nauczycieli zajęć praktycznych w branży budowlanej oraz zasady i sposób oceniania w kształceniu zdalnym.

Omawiając funkcjonalność pakietu Office365 zwróciła uwagę na fakt, że same narzędzia dają wiele możliwości, ale nie są wystarczające, by kształcenie zdalne zostało przeprowadzone efektywnie - praca online z uczniem w porównaniu z kształceniem stacjonarnym wymaga zupełnie innej metodyki, planowania pracy, innych typów zadań i aktywności oraz przyjęcia przez nauczyciela roli tutora.

Uczestnikom konferencji zostały również przedstawione: lista narzędzi do wykorzystania podczas pracy zdalnej, przykładowe materiały do wykorzystania w kształceniu zawodowym online, linki przydatne w kształceniu zdalnym (m.in. platforma ORE, MEN, ZPE, KO, poradniki kształcenia online, filmy instruktażowe) oraz wykaz rekomendowanej literatury nt. kształcenia zdalnego (w tym publikacja pod red. J. Pyżalskiego Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19).

Marek Szymański - Dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi, w swoim wystąpieniu mówił o planowaniu sesji 211 (styczeń-luty 2021) egzaminu zawodowego według PP 2012 i PP 2017 oraz PP 2019 (PP-podstawa programowa kształcenia w zawodzie). Zwrócił uwagę na ewentualne problemy, z jakimi mogą spotkać się organizatorzy egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie, zwłaszcza według PP 2019, i wskazał sposoby ich rozwiązywania.

Z jakimi problemami borykają się nauczyciele kształcenia zawodowego wykorzystujący w kształceniu zdalnym aplikację Teams przedstawił w swojej prezentacji konsultant Pracowni Edukacji Zawodowej - Jarosław Koludo.

Krótko zaprezentował pasek narzędzi wideospotkania, proces udostępniania materiałów podczas wideozajęć, prezentacji, zakładania zespołów, zarządzania zespołem, zakładania kanałów. Porównał funkcjonalności kanałów z kanałem ogólnym, omówił WpisyPlikiNotesy zajęćZadaniaOceny, dodatkowe zakładki; zwrócił uwagę na Bibliotekę zasobówObszar współpracyNotes nauczyciela i Notesy uczniów. Wskazał, jak zorganizować spotkanie na Teamsach, przedstawił Opcje spotkania. Na prośbę uczestników konferencji skupił się dłużej na omówieniu funkcjonalności zakładki Zadania oraz na pracy z aplikacją Tablica / Whiteboard.

Na zakończenie konferencji podzielono się z uczestnikami ciekawymi propozycjami dla kształcenia zawodowego w ramach Programu Edukacja. Beata Kwiatkowska z ŁCDNiKP, zaprezentowała projekty finansowane w ramach Funduszy Norweskich, ze szczególnym uwzględnieniem wizyt przygotowawczych, mających na celu profesjonalny rozwój kadry i współpracę instytucjonalną na rzecz poprawy jakości i dopasowania kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) oraz kształcenia ustawicznego - kształcenie zawodowe (VET).

Konferencję, w której uczestniczyło 29 osób, zorganizowała i prowadziła Barbara Kapruziak, kierownik Ośrodka Edukacji Zawodowej