REKOMENDACJA KONFERENCJI DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ ŁÓDZKIEJ SIECI KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO

REKOMENDACJA
KONFERENCJI DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ
ŁÓDZKIEJ SIECI KSZTAŁCENIA MODUŁOWEGO
KSZTAŁCENIE MODUŁOWE W PRAKTYCE SZKOLNEJ

22 października 2014 w siedzibie Łódzkiej Szkoły Mody Kosmetologii-Fryzjerstwa ANAGRA przy ulicy Łanowej 4, odbyła się konferencja dla dyrektorów szkół Łódzkiej Sieci Kształcenia Modułowego, której celem była wymiana doświadczeń i dobrych praktyk związanych z organizowaniem kształcenia modułowego w szkole.

Prezes ŁSMKF ANAGRA Grażyna Miller przywitała gości i zaprezentowała projekty realizowane przez uczniów. Każdego roku w szkole wykonywanych jest wiele projektów zawodowych rozwijających kreatywne myślenie i umiejętności zawodowe. Obecnie uczniowie pracują nad projektem „Ikony Mody” integrującym działania z obszaru fryzjerstwa, kosmetologii oraz mody. Wzorując się na wskazanych ikonach mody projektują, wykonują i prezentują kompleksową stylizację modelki (ubranie, makijaż, fryzura). Wykonie takiego projektu wiąże się z koniecznością poznania historii, technik i technologii wykonywania prac z okresu, w którym żyła wybrana Ikona Mody. Prace projektowe zgłaszane są do konkursów ogólnopolskich i corocznie zdobywają nagrody.

Dyrektor szkoły - Joanna Miller Stępień przedstawiła historię szkoły, kierunki kształcenia i plany związane z rozwojem szkoły. Opowiedziała o trudnościach z jakimi musiała się zmierzyć podczas wdrażania kształcenia modułowego do praktyki szkolnej. Podkreśliła zalety tego systemu kształcenia dla efektywniejszego przygotowania uczniów do zadań zawodowych oraz podzieliła się wieloletnim doświadczeniem związanym ze sprawnym zarządzaniem szkołą kształcącą modułowo.

Po wystąpieniu pani dyrektor Joanny Miller Stępień, dyrektorzy szkół ŁSKM podjęli dyskusję na tematy związane z organizowaniem egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie. Zwrócono uwagę na to, że istnieje ogromna potrzeba wymiany doświadczeń związanych z przygotowaniem uczących się do egzaminu zawodowego. Ustalono, że Sieć zwróci się do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej o udostępnienie kryteriów oceny zadań egzaminacyjnych. W dalszej części dyskusji zwrócono uwagę na potrzebę przywrócenia prestiżu kształcenia zawodowego oraz konieczność informowania gimnazjalistów i ich rodziców o możliwościach jakie daje kształcenie zawodowe w zakresie kształtowania i rozwijania kariery zawodowej.

Donata Andrzejczak – nauczyciel konsultant ŁCDNiKP – zaprezentowała działania podejmowane przez dyrektorów i nauczycieli Łódzkiej Sieci Kształcenia Modułowego. W ramach wymiany doświadczeń w roku szkolnym 2013/2014zorganizowano:

  • konferencję na temat „Kształcenie modułowe z perspektywy szkoły zawodowej”, podczas której zaprezentowano dobre praktyki szkół, doświadczenia i refleksje dyrektorów wdrażających kształcenie modułowe do praktyki edukacyjnej,
  •  kurs metodyczny dla nauczycieli o krótkim stażu pracy, podczas którego uczestnicy doskonalili umiejętności metodyczne organizowania kształcenia zadaniowego,
  • spotkania zespołu zadaniowego ds. wdrażania kształcenia modułowego, których celem było przygotowanie materiałów dydaktycznych oraz podniesienie jakości pracy nauczyciela.

W czasopiśmie „Dobre Praktyki. Innowacje w edukacji” ukazały się publikacje autorstwa: Donaty Andrzejczak „Kształcenie modułowe z perspektywy szkół zawodowych”, Marioli Przybylskiej i Bożeny Stec „Dlaczego kształcenie modułowe?”, Joanny Miller Stępień „Kształcenie modułowe? Warto było”. Ponadto w publikacji przygotowanej na ogólnopolską konferencję „Przemiany w edukacji zawodowej w kontekście relacji szkoła – rynek pracy”, zaprezentowany został materiał dotyczący Regionalnej Sieci Kształcenia Modułowego oraz kształcenia modułowego wobec oczekiwań rynku pracy, a w zeszycie 5 „Katalogu dobrych praktyk w edukacji” opisano działania podjęte przez dyrektorów i nauczycieli szkół ŁSKM w roku szkolnym 2013/2014

Kolejnym punktem konferencji było zwiedzanie szkoły oraz uczestniczenie w zajęciach praktycznych. Dyrektorzy szkół ŁSKM mogli obserwować uczących się w trakcie prac nad przygotowaniem projektu „Ikony mody”. ŁSMKF ANAGRA ma ponad dziesięcioletnie doświadczenie w kształceniu z zakresu kosmetyki, fryzjerstwa oraz mody. Dysponuje nowoczesnymi w pełni wyposażonymi pracowniami do kształcenia praktycznych umiejętności zawodowych. Każda pracownia to doskonale wyposażony salon fryzjerski, kosmetyczny lub krawiecki. W tak wyposażonych wnętrzach uczniowie kształtują kompetencje zawodowe zarówno w zakresie kwalifikacji zawodowych jak i w zakresie kreowania wizerunku firmy. Nauczyciele kształcenia praktycznego organizują zajęcia dydaktyczne w taki sposób, aby dać uczącym się możliwość rozwijania kreatywności podczas wykonywania zadań zawodowych.

Na zakończenie konferencji dyrektorzy uczestniczyli w lunchu, podczas którego mogli kontynuować rozmowy dotyczące zagadnień związanych z organizowaniem kształcenia modułowego w szkole.

Konferencja w Łódzkiej Szkole Mody Kosmetologii Fryzjerstwa ANAGRA dała możliwość pokazania praktycznych rozwiązań wdrożonych w szkole, które podnoszą jakość kształcenia zawodowego. Konferencja ta otwiera cykl spotkań dyrektorów i nauczycieli w szkołach ŁSKM.

W sprawie działań podejmowanych Łódzką Sieć Kształcenia Modułowego można się kontaktować z Donatą Andrzejczak – konsultantem ŁCDNiKP, telefonicznie 604 245 207 lub email: donata.a@wp.pl.

Opracowanie
Donata Andrzejczak

Załączniki: