STOPA MODNA

Maria Michalak konsultant ŁCDNiKP

” STOPA MODNA”
czyli: Wytworzenie półfabrykatu na automacie skarpetkowym KNITCOM na podstawie opracowanego wzoru z wykorzystaniem komputera

W ramach prezentacji ciekawych rozwiązań edukacyjnych w dniu 15 kwietnia 2016 r.
w Zespole Szkół Zawodowych Specjalnych nr 2 w Łodzi odbyły się modelowe zajęcia edukacyjne pt. STOPA MODNA czyli: Wytworzenie półfabrykatu na automacie skarpetkowym KNITCOM na podstawie wzoru opracowanego z wykorzystaniem komputera, prowadzone przez nauczyciela kształcenia zawodowego Pana Grzegorza Laskowskiego. Zajęcia prowadzone były II klasie zasadniczej szkoły zawodowej  – w zawodzie operator maszyn w przemyśle włókienniczym, Kwalifikacja A.4 – Wytwarzanie wyrobów włókienniczych. Na zajęcia otwarte zostali zaproszeni nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenia zawodowego a w szczególności szkól prowadzących kształcenie w zawodach branży tekstylno-odzieżowej. Celem zajęć było zaprezentowanie kształtowania umiejętności wytworzenie półfabrykatu na automacie skarpetkowym KNITCOM na podstawie opracowanego wzoru z wykorzystaniem komputera. Zajęcia prowadzone były według opracowanego przez nauczyciela scenariusza (załącznik 1).

Pierwsza część zajęć odbywała się w pracowni informatycznej. Po instruktażu wstępnym uczniowie przystąpili do opracowania pliku graficznego projektu skarpety (program Win PDS). Uczniowie zaprojektowali 7 wzorów skarpet na podstawie sugestii i życzeń nauczycieli uczestniczących w zajęciach modelowych. Kolejnym etapem było przeniesienie opracowanych projektów do programu komputerowego DrumLess Edit do projektowania kształtu i ustalenia parametrów technologicznych skarpety i zapisanie ich na dyskietce.

Druga część zajęć odbywała się w laboratorium włókienniczym. Uczniowie pod nadzorem nauczyciela przygotowali do pracy automat skarpetkowy, tj. wprowadzili zaprojektowane wzory do komputera sterującego pracą maszyny, obłożyli przędzą ramę natykową zgodnie z warunkami techniczno-technologicznymi, przeprowadza przędzę przez wodziki, wyregulowali napięcie przędzy i przystąpili do wytwarzania półfabrykatu. Uczniowie obserwowali pracę maszyny, reagowali na powstałe nieprawidłowości. Wytworzone półfabrykaty po sprawdzeniu jakości były zszywane na maszynie do łączenia. Tak otrzymane wyroby będą poddane procesowi wykurczeni i stabilizacji, dopiero wówczas otrzymany zostanie wyrób gotowy w postaci pary skarpet. Podczas zajęć uczniowie wyprodukowali
7 par skarpet.

Uczestnicy zajęć wysoko ocenili umiejętności uczniów ich umiejętności
i zaangażowanie w wykonywaną pracę. Wykonywane ćwiczenie praktyczne pozwala na kształtowanie umiejętności zawodowych a także kompetencji społecznych. Należy podkreślić, że umiejętności uczniów tej szkoły, mimo tego że każdy z nich boryka się z jakimś rodzajem niepełnosprawności, pozwalają im doskonale się sprawdzać w pracy zawodowej obsługując nowoczesne maszyny. Uczestnicy podkreśli również doskonałą organizację zajęć, odpowiedni dobór metod dydaktycznych oraz stosowana indywidualizację.

Załącznik 1: Scenariusz zajęć opracowany przez Grzegorza Laskowskiego